16 juni 2009

Ensam hemma

Ensam hemma!


Det var länge sedan. Inga barn som vill ha mat, ingen karl som sitter vid vår dator. Nej bara jag hemma. Ovant. Igår upplevde jag också en ovanlig kväll då bara jag och mannen var hemma. Barnen har åkt till landet. Den äldre generationen tog över då jobb och sommarlov inte alltid går att justera. Egentligen tänkte vi gå ut och äta men vädret var eländigt. Så beslöt oss för att stanna hemma. Hemma med sparris, gös och biskvier. Lönedag så det fick bli lite lyx i vardagen. Ibland behöver man sånt en regnig måndag.

Vad vi åt:

Gös och basmatiris, kokt sparris (kokade sparrisen som sedan blandades med riset) av sparrisens kokvatten sparade jag ett par deciliter. Gjorde en bottenredning med vetemjöl och smör. Vispade ner sparrisvattnet, i med lite grädde, lime, salt. Och det blev en sås god som få!

Stekte gösen, bara två små fileér, lätt panerade. Droppade lite lime över. Medan riset och sparrisen kokade hann jag göra en  sallad: romansallad, avocado, rostade brödtärningar, tomat, dressing. Och parmesan, förstås! Parmesan är kungen bland ostar och det ska vara av den rätta sorten! Valio har gjort något som de kallar parmesan. Men tyvärr, lyckas inte, sorry. Så i detta fall får närproducerat vara. Jag hoppade över sardellerna och vitlök som egentligen bör finnas i en ceasarsallad eftersom jag inte hade det hemma. Avocadon och tomaten passade bra och var gott nog. Till efterrätt blev det lokala bageriets chokladbiskvier och ett te smaksatt med Rooiboos och jordgubbe (smakade lite för mycket arom) men passade ändå riktigt bra ihop med chokladen.


Så menyn i korta drag:


Ceasarinspirerad sallad med avocado och tomat
Gösfilé med sparris och basmatris (ekologiskt)och sparris-limesås
Chokladbiskvi och en kopp Rooiboos-jordgubbste


Idag blir det enklare. Pasta med pesto för en.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar