30 juli 2010

Talkkuna

...eller talkonmjöl som jag nämde för någon dag sedan finns det flera varianter av. Nu när jag läst på lite vet jag att mjölet har vissa regionala olikheter. I Tavastland blandas nämligen ärtmjöl med i blandningen. I östra Finland är det huvudsak korn man använder, medan man i västra Finland använder havre. Den varianten jag nu har hemma har både korn, havre och råg. Talkkuna är en bra råvara från det traditionella finländska köket som borde lyftas fram!
Lagade en paj som stod på förpackningen:
Snabb talkonpaj
1 ägg
150 g smör el. margarin
2 dl socker
4 dl vetemjöl
1 dl talkkunamjöl
1 tsk bakpulver
2 dl bär

Blanda degen jämn och tryck degen i botten och kanterna i en rund pajform ( 23 cm). Strö bären på ytan och grädda pajen i 200 grader ca. 30 minuter
(receptet från Taivalkosken Myllys förpackning Herkku talkkuna)
Jag använde blåbär. Bra resultat! Om mjölet ska kallas Talkon eller talkkuna på svenska tycks även Taivalkosken Mylly tveka om, då de växelvis i den svenska texten använder talkon/ talkkuna. Typiskt finskt som det är kanske talkkuna är det rätta?
Svedjefinnarna som i tiderna emigrerade till Värmland förde traditionen med talkkuna med sig. I Sverige kallas det rostade mjölet skrädmjöl, om det är blandat med ärter där vet jag inte... kanske någon annan vet?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar