9 augusti 2011

Kummin och Emmer


Visste ni att 1/4 av världens kummin odlas i Finland? Inte? Inte jag heller. Hörde det på nyheterna förra veckan. En annan fråga: Känner ni till sädesslaget emmer? För mig var det helt obekant tills helt nyligen. Likt spelt/dinkel är emmer (Triticum dicoccon) ett gammalt sädesslag, ett "urvete" som odlades redan 8000 år f.kr i "Den fruktbara halvmånen" d.v.s nuvarande Iran och Irak. Emmer är nästan helt glutenfritt och kan passa matallergiker. På Malmgård i södra Finland har man under de senaste åren börjat satsa på emmer och man kan numera köpa det som "ris", som mjöl i olika grovlekar, kli och som flingor, dessutom använder de emmer även i gårdens eget ölbryggeri. Köpte en påse flingor till gröt samt en påse sädesris. Gröten god och mättande. Riset är tänkt till en risotto. Mjölet skulle också vara intressant att pröva på vid bakning. Ett emmerbröd smaksatt med kummin kanske...

Emmergröt
5 dl vatten
2 dl emmerflingor
1/2 tsk salt

koka upp kallt vatten,
tillsätt flingor och salt.
Koka ca. 10 minuter.
Servera med bär.





3 kommentarer:

Nina (Flo) sa...

Låter spännande! Jag har hört namnet men aldrig smakat. Skulle gärna testa, då jag ju får en hudreaktion av vete. Spelt verkar jag få en riktigt mild reaktion av, tyvärr.

M sa...

Det påminner nog mycket om spelt, smaken är kanske ännu mer nötaktig. Mjölet har jag som sagt inte prövat ännu. Läste någonstans att fullkornsmjölet är att föredra vid brödbak och kan med fördel blandas med spelt...men om du inte tål det. Du kan ju pröva det som gröt eller som ris i liten mängd och se hur du reagerar.

Tina sa...

Emmer har jag testat, fick i present för något år sedan. Spännande att testa nya (gamla) gryn. Att 1/4 av kummin i världen kommer från Finland visste jag däremot inte, härligt! :-D

Skicka en kommentar