26 oktober 2012

Choklad och kardemumma



Godissugen? Pröva någonting gott! Kombinationen choklad-kardemumma i en chokladpaj.
Tipset hittat i boken Smaklexikon (som jag skrev några rader om här).

Botten, en mördeg:
200 g smör
4 dl vetemjöl
1 dl socker
(lite rivet skal av citron eller lime)

Fyllning:
3 dl grädde
200 g  choklad
1 tsk kardemumma
25 g smör

Dekorering:
kokosflingor 

1 sats mördeg trycks ut i en pajform. Gräddas i 175 graders ugn. Under tiden: hetta upp 3 dl grädde (jag hade visserligen bara 2 dl) tillsammans med kardemumma (Niki skrev att hon öppnar 10 kardemummakapslar och stöter i mortel, jag tog en finstruken tsk finstött kardemumma).  Bryt 200 g mörk choklad i bitar och låt smälta i den heta grädden. Tillsätt 25 g smör. Ta ut den färdigt gräddade pajbottnen ur ugnen.  Häll chokladsmeten över. Låt stå svalt några timmar så chokladen stelnar till. Strö kokosflingor över.
Min kaka innehöll även lite citronsest i mördegen. Kokosflingor lämnade jag bort. Dekorerade med kronblad av ringeblomma istället.
Kardemumma och choklad är en god kombination! En väldigt god och mäktig kaka!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar