10 juni 2011

Granskottssirap


"Varför doftar här julgran i köket"? Frågade ena sonen i söndags. Jag höll på att koka granskott.  Idag när de, pojkarna, kom hem efter några dagar på landet har vi smakat på lagen. Ringlade över vaniljglass. Fräscht, gott och mycket smak av skog. Faktiskt jättegott! Slår ut alla konstgjorda aromer i världen. Det är så enkelt att koka lag, låta stå och dra och sedan reducera om man vill ha en ännu mer koncentrerad smak och tjockare konsistens. Spara sirap på flaska som man kan piffa upp någonting med.
Jag lagade en ganska liten sats den här gången.

1/2 l vatten
1/2 l socker
1/2 l nyplockade granskott (ska plockas innan midsommar läste jag någonstans)
1-2 björkblad (fick jag ett tips om att man kan lägga med, de ger en fläderliknande smak)

Morteln användes för att bearbeta barren lite innan så de avger mer smak i lagen. Kokade alltsammans kanske 15 min. Hällde upp i en bunke. Lät stå och dra i kylskåp (det blev 4 dagar). Silade och kokade upp allt igen. Lät det koka tills det blev en lagom tjock sirap. Det blev sammanlagt kanske 2 dl.  


2 kommentarer:

Mikaela sa...

Låter gott! Mina barn älskar granskott, förra helgen åt de en hel del då vi var på lande. Skall definitivt plocka granskott och laga en sirap av det, tack för tipset!

M sa...

De har hunnit bli lite stora redan granskotten, men så länge de är mjuka går de bra. Jag hade plockat mer om det inte varit för myggen...

Skicka en kommentar