6 november 2014

Torsdagsmat: Superfoodbiffar och pannkaka


Bild ur boken Hemmets köksträdgård,
Ossian Lundén , 1916

Biffar, vegetariska med ärtkross som huvudingrediens blev det idag. Måste skriva ner "receptet" medan jag kommer ihåg. Ska sanningen fram hade jag inget recept, de gjordes av pur inspiration.
Gjorde biffar till drygt 40 pers men kan här försöka förminska  mängderna så det blir passligt till en 3- 4 pers. familj.

Ärtkrossbiffar för fyra pers.

Koka upp 1/2 l buljong häll i 2 dl ärtkross (Miletti heter märket jag använder) Låt småkoka 10 min och dra sen av från spisen, låt krosset svälla ännu en stund under lock medan du blandar två dl havregryn (alternativ en grötrest från morgonen), 1 msk timjan, någon nypa salt, svartpeppar samt 2 dl riven morot och 1 dl riven palsternacka samt två uppvispade ägg. Lök om man så vill, jag använde torkad ramslök. Rör ihop med det svällda ärtkrosset. Tillsätt ev. lite vatten så smeten känns smidig att arbeta med. Forma biffar i en ugnsform beklädd med bakplåtspapper. Stek biffarna i ugn ca.35 min. Lägg gärna ett lock på formen när biffarna fått lite färg så håller de sig saftigare.

Det skojiga var att då biffarna var färdiga råkade det precis komma ett inslag i radion om "Nordiet"- om hur bra nordiska råvaror och nordisk kost är. Kvinnan som intervjuades ville speciellt poängtera ärter som riktig "superfood".

Vi åt ris (hade förstås bra kunnat vara korn istället för att få det ännu mer nordiskt) och gräddfilssås till samt ett salladsfat med grynost och grönsaker i glada färger. Till mellanmål blev det pannkaka med bär + mjölk och morotstavar. En god torsdag!

Här hittas ett annat recept där ärtkross ingår.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar