11 juli 2017

Färsk pasta med nässel-lime-valnöts pesto



Den bloggpausen varade inte speciellt länge. Måste så här halvvägs i semestern berätta om ett av "projekten" i torpköket  i sommar. Nämligen färsk pasta.

Köpte en pastamaskin på rea i våras. Hade aldrig, trots jag är kock, lagat egen färsk pasta. Har bara inte blivit av. Minns inte ens att vi skulle ha gjort det under kockubildningen, eller kanske jag var borta av nån anledning just den dagen?
Ja jag vet, man behöver egentligen ingen pastamaskin, man klarar sig med kavel. Ändå har det inte blivit av. Nu när jag stod där med mitt impulsköp såg jag plötsligt framför mig en sommar med pastaexperiment. Vildörtspastor, pastadeg med emmer, spelt... pastadeg med quinoa, pasta med smak av nässla, tortellini, ravioli o.s.v med olika fyllningar.

Så bara att skrida till verket. Här några bilder från den inledande pastasessionen. "Pastafabrik" med havsutsikt då verandan fick bli kök p.g.a vackert väder.







Pastadegen jag gjorde denna gång var följande, en vanlig durumvetedeg. (Räckte mer än väl till lunch för tre).

250 g durumvete
2 ägg
ett par msk vatten
en nypa salt.

Häll upp mjölet, laga en grop i mitten kläck äggen och lägg dem i mjölet. Rör med en gaffel först och övergå sedan med händerna och arbeta i mjölet med äggen. Tillsätt nån msk vatten och arbeta degen smidig. Låt vila under fuktig handuk åtminstone en halvtimme.

Det blev en god lunch. Vissa moment måste ännu filas lite på... degen var ok men måste kanske öka något på arbetstakten, vara lite snabbare och lägga den färdiga spagettin lite luftigare nästa gång. Blev här o där lite ihopklibbad vid kokningen.

Serverades med en hemlagad nässel-lime-valnötspesto med sesamolja. Och toppades även med tärnad tomat-gurka-vattenmelon samt extra parmesan.

I peston (extra god!!) ingick:

sesamolja
finhackad valnöt
finriven parmesan
förvälld finhackad nässla
lime
salt
svartpeppar

Inga exakta mått i detta recept. Smaka er fram hur ni själva vill ha den. Jag hade i ganska mycket lime denna gång.

Limesmakande fräsch sommarmat


Om du har tips, nån vink, nåt extra bra knep eller andra tankar  och funderingar kring färsk pasta - skriv gärna om det i kommentsrsfältet! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar